به گزارش فارس، «حنان الفتلاوی» رئیس جریان «اراده» در پارلمان عراق در بیانیه‌ای از دولت این کشور خواست از هرگونه توافق جدیدی در مورد نفت با منطقه کردستان، خودداری کند.

پایگاه خبری «کردستان 24»، گزارش داد که فتلاوی در بیانیه‌ای تأکید کرد اگر دولت مرکزی عراق با دولت فدرال منطقه کردستان در این زمینه توافقی انجام دهد، او مردم را به تظاهرات‌های خیابانی تشویق خواهد کرد.

حکومت فدرال منطقه کردستان عراق روز گذشته اعلام کرد، آماده است در خصوص صادرات نفت با دولت مرکزی توافقی امضا کند به شرط آنکه ماهانه یک میلیارد دلار سود ناشی از صادرات نفت به کردستان برسد.

فتلاوی در واکنش به این پیشنهاد گفت: این یک نمایش مسخره و خنده‌دار است. یک باج‌گیری آشکار. مگر از توافق پیشین که در دوره «نوری المالکی» انجام شده بود چه بهره‌ای بردیم که اینبار به توافق دیگری تن دهیم که تنها «حکومت غیر قانونی و حریص کردستان» از آن ذینفع خواهد بود.

این نماینده پارلمان عراق گفت تا زمانی که حکومت کردستان نفت شمال عراق را برای خود مصادره می‌کند دولت مرکزی نیز نباید حقوق کارمندان و نیروهای دولتی کُرد را که در وزارت‌خانه‌های عراق فعالیت می‌کنند پرداخت کند و این منطقه را از دیگر ثروت‌های ملی عراق محروم کند.

حکومت خودمختار منطقه کردستان عراق از سال گذشته ارسال نفت خام این مناطق به دولت مرکزی عراق را متوقف کرده و رأسا اقدام به صادرات نفت می‌کند.

منطقه کردستان طی یک سال گذشته 513 هزار و 41 بشکه نفت خام را از طریق لوله‌های انتقال نفت ترکیه صادر کرده و به گفته حکومت فدرال منطقه کردستان این صادرات 391 میلیون دلار درآمد داشته که 75 میلیون دلار آن به شرکت‌های تولید کننده نفت پرداخت شده است.